Pipping

  • ۰
  • ۰

شیرهای پروانه ای در انواع مختلفی تولید و روانه بازار می شوند. هر کدام از انواع شیر پروانه ای برای کار کردن در شرایط دمایی و فشار خاصی طراحی شده اند. سه نوع اصلی این شیرها را شیرهای wafer ، lug و گردان تشکیل می دهند. هر کدام از این شیرها فرآیند نصب مختص به خود را دارند. در ادامه به معرفی انواع شیرهای پروانه ای می پردازیم. سپس قیمت شیر پروانه ای را مورد بررسی قرار می دهیم.

شیر پروانه ای مدل wafer

مدل wafer رایج ترین نوع شیر پروانه ای موجود در بازار است. قیمت تمام شده آن نیز در مقایسه با شیر lug  کمتر است. ساختار این مدل شیر تقریبا استاندارد است. استفاده از این نوع شیرها به حدی رایج و مرسوم است که بسیاری از مواقع در بازار کسی کلمه شیر پروانه‌ای wafer را به کار نمی برد. چون فروشندگان و خریداران کاملا متوجه منظور یکدیگر می شوند.

یک نکته بسیار مهم در خصوص شیرهای wafer وجود دارد. این شیرها جلوی برگشت جریان سیال را کامل می گیرند. به این ترتیب که در اثر اختلاف فشاری که در دو طرف شیر وجود دارد، جریان سیال به هیچ نمی تواند بگردد. در صورتی که به هر دلیل این اتفاق بیفتد، شیر بسته می شود و جریان اجازه برگشت را پیدا نخواهد کرد. روی مسئله آب بندی این شیر نیز با به کار گیری واشر، حلقه O و همچنین ماشین کاری دقیق در هنگام ساخت بسیار کار شده است. قیمت شیر پروانه ای ویفری در حال حاضر در بازار ایران در سایزهای کوچک که بیشتری کاربرد را دارد، بین 1 تا 5 میلیون تومان متغیر است.

شیر پروانه ای مدل lug

شیرهای مدل lug دارای درزهای رزوه ای در دو طرف بدنه شیر هستند. به کمک این روزه ها می توانید شیر را به آسانی و تنها با استفاده از دو پیچ و مهره به خط لوله متصل کنید. به این ترتیب دو طرف شیر کاملا از یکدیگر مجزا خواهند شد.

این شیرها معمولا در انتهای خطوط لوله نصب می شوند. فشار کاری این گروه از شیرها عمدتا کمتر از شیرهای wafer است. به عنوان این شیرها که همیشه بین دو فلنج نصب می شوند، فشاری در حدود PSI 75 تا PSI 150را تحمل می کنند.

این گروه از شیرها در برابر مواد شیمیایی و حلال بسیار مقاوم هستند و می توانند تا دمای 20 درجه سلسیوس به راحتی به کار خود ادامه دهند. به همین دلیل در انتهای خطوط لوله می توان به راحتی از آن ها استفاده نمود.

 هر چند این شیرها دارای یک رقیب دیگر نیز هستند. معمولا پیش می آید که برای مسدود کردن خطوط لوله از کپ ها نیز استفاده می شود. کپ یک درپوش ساده و معمولی است و هندسه بسیار معمولی دارد و هزینه ساخت آن نیز پایین است. می توان آن را نیز در انتهای خطوط لوله قرار دارد و کاربری مشابه شیر پروانه ای lug را از آن به دست آورد.

قیمت شیر پروانه ای لگ نیز به طور معمول کمتر از قیم شیرهای ویفری است.

شیر پروانه ای روتاری یا گردان

این شیرها عمدتا در صنایع پودری مورد استفاده قرار می گیرند و در واقع یک نوع برخواسته از شیرهای پروانه ای معمولی هستند. پروانه یا دیسک ای شیر به جای صفحه تخت به یک پاکت مجهز است. در هنگام بسته بودن مانند شیر معمولی عمل می کند اما در هنگام دوران آن پاکت تنها اجازه عبور ذرات با اندازه مشخصی را می دهد. این شیرها به صورت پنوماتیکی کار می کنند. در خصوص قیمت شیر پروانه ای روتاری نمی‌توان اظهار نظر کرد. چون تولید این تجهیز تنهای به صورت سفارشی انجام می‌شود و طبعا هزینه بالاتری نیز ایجاد می‌کند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی