Pipping

  • ۰
  • ۰

فلنج جوشی از پرکاربردترین فلنج ها در صنعت

از جمله پرکاربردترین فلنج ها در صنعت می توان به فلنج جوشی اشاره کرد. طبق معمول، مشخصات این فلنج بسیار خاص است و از نظر کاربرد و استفاده در تجهیزات، با سایر فلنج ها متفاوت است.

آن ها بسیار بادوام هستند و از قابلیت آب بندی خوبی برخورداراند و به طور دائم در سیستم های لوله کشی فشار بالا استفاده می شوند. آن ها همچنین برای آب بندی لوله ها در صنعت پتروشیمی استفاده می شود.

این قطعات با یک گردن مخروطی بلند و متمایز مشخص می شوند که انتهای آن ها به لوله ها جوش داده می شود. قطر داخلی لوله برابر فلنج است که جریان مقطعی را به طور ثابت و بدون وقفه برای  گازها و مایعات موجود در لوله فراهم می کند.

این مدل از فلنج ها مقاومت ساختاری بالایی را در کنار توزیع تنش ایجاد می کنند. عامل دیگری که باید در نظر گرفت این است که باید به مفصل بین گردن و لوله ای که در آن جوش داده شده توجه شود، تا از تلاطم در جریان های پر سرعت و با فشار بالا جلوگیری شود.

فلنج جوشی دارای یک توپی بلند مخروطی بین حلقه ی فلنج و محل اتصال جوش است. از این رو، از آن ها به عنوان فلنج های با هاب بالا یاد می‌شود. این توپی انتقال تدریجی ‌تری از ضخامت حلقه فلنج به ضخامت دیواره لوله دارد و شناسه آن با شناسه لوله مطابقت دارد. انتقال آرام فلنج های گردنی، باعث کاهش فشار بالا و در نتیجه افزایش مقاومت فلنج می ‌شود.

 

 فلنج هایی با این مشخصات، عمدتاً برای فعالیت هایی با فشار زیاد و شرایط شدید دمایی (سرما یا گرما شدید)، مواد قابل اشتعال یا خورنده و از همه مهم تر در محیط هایی که نشت باید حداقل باشد یا تقریباً وجود نداشته باشد، استفاده می شوند.

از آن ها برای به حداقل رساندن تعداد جوش در قطعات کوچک و در عین حال کمک کننده برای خنثی کردن خوردگی محل اتصال، استفاده می شود. آن ها اغلب در خطوط بخار، در خطوط لوله نفت، گاز طبیعی یا هیدروکربن های تصفیه شده و در شبکه های اطفا حریق، تأسیسات پتروشیمی و غیره استفاده می شوند.

مواد مورد استفاده برای ساخت آن ها بسیار متنوع است، اما اغلب به شرایط محیطی و فشاری که باید تحمل کنند بستگی دارد، مهم ترین موادی که در ساخت آن ها استفاده می شود شامل: فولاد کربن، فولاد، فولاد ضد زنگ، تیتانیوم و آلیاژهای نیکل هستند. برای دما های متوسط معمولاً از فلنج های کربنی استفاده می شود.

از طرف دیگر ، اگر آن ها در شرایط شدید دما یا فشار بالا استفاده شوند، باید از فولاد آلیاژی ساخته شوند. سرانجام، برای فلنج هایی که باید در برابر گازهای خورنده یا مایعات مقاوم باشند، آلیاژهای فلزاتی مانند نیکل، کروم یا مولیبدن ایده آل هستند.

آن ها که کاربرد گسترده تری نسبت به فلنج های دیگر در صنعت دارند، به طور کلی در  دو شکل ساخته می شوند، یکی با گردن کاهنده، که آن را فلنج گردن جوشکاری  می نامیم و شکل دیگر آن با قطر یکنواخت و با گردن بلند ساخته می شود و به عنوان فلنج جوش گردن بلند، نامیده می شود.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی